Sista dagen i Thailand

Onsdag 30/3

Fortfarande regn när vi vaknade, men det hindrade inte oss från vår morgonpromenad i klädda regncape och paraply (någon fortsatte sin törnrosa sömn). Sen blev det massage för mig och Agneta. Efter lunch tog A och jag en taxi till marknaden skulle bara hämta armband vi beställde i måndags……..men det blev några påsar med lite bra ha kläder också. Sedan var det dags för ett sista dopp i havet för denna gång, det är skönt att bada i ösregn. Nu är det dags att packa och  försöka sova några timmar innan hemfärden startar, blir hämtade kl 02:20 (21:20) och landar 15:30. Tyvärr funkar det inte med bilder idag heller ska försöka lägga ut några när vi kommer hem.

Dag 13

Tisdag 29/3

Fel fel fel, ingen sol idag heller utan regnet har fortsatt i 2,5 dygn utan uppehåll. Idag var det dags för min sista joggingtur i Thailand på en nästan öde strand, en hund jagade mig (ville nog bara leka) men jag blev livrädd, så det fick bli jogging på huvudgatan istället i ösregnet. Vi tog en shopping utflykt till Phuket town och varuhuset Lotus, det blev några kassar för mig och Agneta. Nån lunch hann vi inte med utan det fick bli en big Mac i bilen, men en öl blev det  iaf innan vi kom till Louts. Vägen tillbaka blev liten sightseeing efter kusten via Kata-Karon-Patong. Där var det sämre väder än här, det regnade inte bara utan blåste även storm och var hur mycket vatten som helst på vägarna. Nu är det bara en dag kvar då vi tänkt göra en utflykt till Surin Iland, men vädret ska inte bli bra imorgon heller så det blir ingen snorkelresa.

Dag 12

Måndag 28/3

Vaknade till regn…..men vi tyckte inte det var så farligt för vår morgonpromenad. Men vad fel vi hade, precis när vi kom ut började det ÖS REGNA, en av oss gav upp efter 15 min promenad men vi andra gick som vanligt 55 min. Vad gör man när det öser ner, singha beer, kaffe och baileys, massage, läsa bok, sova, äta lunch, köpa regnkläder, köpa crocs, marknad, singha beer, spela Uno, god middags buffé på hotellet. Imorgon är det nog sol hela dagen…..

Dag 11

Söndag 27/3

Har nog regnat hela natten, men när vi tog vår morgonpromenad hade det slutat. Idag hade vi bestämt oss för att ligga vid poolen med utsikt till havet, med hopp om lite mer sol. Det bästa vädret på länge, har inte behövt gå in under regnskydd utan det räckte med att fälla upp parasollen några minuter. Det finns blå himmel…..solen visade sig från en klarblå himmel i ca 17 minuter. Calle har t om blivit lite röd på kroppen, solskyddsfaktor har vi inte brytt oss om det sköter vår herre. Härliga vågor att bada i (lite läskiga). Men vid 16 var det dags att söka regnskydd, blev kaffe med Baileys på balkongen. Som tur var slutade det regna när vi skulle gå till byn och äta. Tanken var att vi skulle åka med Mr Von till hans dotter och boka resa  till Suri n iland, men han sa att det skulle bli regn imorgon och på tisdag, men onsdag skulle det bli bättre. Det får i verkligen hoppas för det är sista chansen för denna gång, torsdag morgon kl 02:20  blir vi hämtade på hotellet till Phuket flygplats.

Dag 10

Lördag 26/3

Vaknade till smatter på taket idag igen. Calle tog med paraply på morgonpromenaden och då regnade det inte, det var dags för min joggingrunda idag som var jättejobbig…….kanske beror det på tårtan igår. Men skam den som ger sig vi gick till stranden och det är inte parasoll utan paraply vid solstolarna. Agneta och jag tog en promenad på stranden och gick lite längre än vi brukar på morgonen, och kom till träd med kort på barn och ungdomar, då kom tårarna. Intill vårt hotell finns en ruin av ett hotell som dom nog precis börjat renovera. Lördag är marknadsdag så vi tog en promenad mot byn för att ta lunch, men det blev promenad direkt  mot marknaden med ett stopp på tsunamin museum och polisbåt 2 km från havet. När vi kom in på marknadsområdet öppnade sig himlen, men vi hade paraply med så det blev lite shopping ändå. Eftersom regnet aldrig ville sluta (regn 15-23) blev det middag på hotellet och ett parti Yatsy på rummet. Imorgon hoppas vi på strålande sol och uppehåll hela dagen .

Dag 9

Fredag 25/3

Idag har vi firat Oves födelsedag. Lite underhållning på stranden, Thaländare som klättrade som apor upp i kokospalmerna och rensade. Vi fixade födelsedagsdrink till Ove på stranden. Vi fick tårta till eftermiddagskaffet av Ove som han fick upp till sitt rum av hotellet. Idag har det nästan inte kommit något regn några droppar vid lunch tid bara, men inte klart väder heller, men nu är vi nöjda med det att det är uppehåll.

Dag 8

Torsdag 24/3

Vaknade till  smatter på taket, men det hindrade inte oss från morgonpromenad och joggingtur. Mulet hela dagen och lite små skvättande men det inget som stoppade från att ligga i solstolen. Parasoll funkar även bra som regnskydd….. Helt plötsligt blev det ett liv på fåglarna runt oss, en av dom hade fått tag på en grön orm  som kom ner från trädet och ringlade under våra stolar, sen var Agneta lite konstigare än vanligt. Kvälls vädret liknade mer det Thailandsväder vi vant oss vid tidigre, så nu vänder det nog till det bättre. Alla har vi visst en dubbelgångare och Petsons sitter i baren på vårt lunchställe.

Dag 6 och 7

Tisdag 22/3

Morgonpromenad i strålande sol, klart väder hela förmiddagen sen vid 14-tiden om regnet…..inte det Thailand väder jag väntat mig L  men men värmen är det inget fel på. Man kan ju alltid ta massage och dricka kaffe och Baileys på altanen.

Onsdag 23/3

Lite kortare morgonpromenad idag pga utflykt. Hämtade av Mr Von kl 9 vid hotellet, åktur på 50 min i en typ tuktuk utan ljuddämpare…….till Khao Sok. Där blev det en tur på elefant (som Agneta bestämt), Calles kommentar när vi kom upp på elefanten ”hon ska få spöstraff ikväll” men det hela blev väldigt lyckat, lite läskigt tyckte både jag och Calle. Sen åkte vi vidare med våran tuktuk  i 30 min, där blev det en tur med kanot och där vi fick se några ormar J  det gillade Agneta….men men när vi hade ca 5 minuter kvar på kanotturen kom det vanliga eftermiddagsregnet (ös ös regn), vi blev lite fuktiga kan man säga.  Inte jättebra med lunch i dyblöta kläder, men vi bjöds på en riktigt god thai lunch. Sen skulle vi bara åka hem med våran tuktuk 1,5 tim, det första 10 minuterna gick bra sen kom ösregnet ikapp. När vi kom tillbaka till hotellet blev det bad i havet för alla utom Calle. Så varmt har det inte varit i havet tidigare, varm vatten sköljde över våra fötter och stora vågor J helt fantastiskt skönt. Vägen tillbaka till rummet gick via poolbaren och en Mai Thai satt inte fel.

Dag 4 och 5

Söndag 20/3

Morgonpromenad och sedan en heldag på stranden. Åskskurar  (som vanligt) en liten skur när vi åt lunch och en mellan 17-18.

Måndag 21/3

Jogging och morgonpromenad. Vi hade hört så mycket om White Sand Beach så idag blev det en tuktuk dit. Väldigt fint men så vit sand vet vi inte…….men vädret var inte med oss, först en skur på fm  så vi blev tvungna att sätta oss i baren och ta en Singha J och sedan blev det väldigt väldigt varmt och helt vindstilla. Men sen på på em kom regnet när vi skulle stanna på marknad, inte så kul men vi fick shoppat lite iaf, så det får nog bli en tur till dit på lördag. Lite fick vi shoppat Agneta och jag köpte solklänning och Calle köpte Björn Borg kalsonger. Vi träffade en trevlig chaufför  vars dotter hade turer till Similan Islands till halva priset mot Fritidsresor, så det bir det nog en dag i denna veckan.

Ny dag i Khao Lak

Fredag 18/3

Utsikt från vårt badrum.....
Morgonpromenad mellan 7-8 , dusch och sedan smakade frukosten väldigt bra. Heldag på stranden nedanför hotellet.  Kvällspromenad till Khao Lak city…..jättegod och billig middag på thai restaurang,  Calle och Ove shoppade loss J  Agneta och jag köpte inget.

Lördag 19/3

Klockan 7 blev det en joggingrunda för mig på 8,9 km och promenad för de andra på ca 5 km. Informationsmöte på fm som inte gav så mycket mer än att det är marknad på måndag, onsdag och lördag  J vilket Agneta och jag tyckte lät kul, lite shopping är ju inte fel. Sedan blev det massage på stranden vilket var väldigt skönt. Åskskur idag igen men som tur var kl 17:30 och vi satt på rummet med en kaffe och lite Baileys.

Nu är vi här!

Efter 10 timmars flygresa och 1 timma med buss var vi framme i Khao Lak. Bor på Khao Lak Resort precis vid havet. Lite trångt men en fin utsikt från altanen,först poolen sedan havet. Idag har vi bara hunnit med lite bad och några Singha :-)  Samt en häftig åskskur. Nu är det kvällen efter ett och ett havt vaket dygn, natti natti.

Snart åker vi!

Snart åker vi till Thailand. 16 mars närmare bestämt.

Välkommen till min nya blogg!