May. 27, 2013

Kreta dag 7 2013-05-26

Morgonpromenad. Frukosten blev vad huset hade att bjuda – kylskåpstömmning. Vi hade tur och fick behålla rummet till kl 18 (bussen hämtar 20:35), sen var det stranden nu gällde det att ta ut så mycket som möjligt av sol och bad. Packning och middag innan vi lämnar Rethymnon för denna gång.

Kreta dag 6 2013-05-25

På dagens morgonpromenad hamnade vi på lördagsmarknaden……men som tur var hade vi inga pengar så vi passerade bara. Vi hade spanat in ett bageri med bakelser som Tina längtat efter, där köpte vi bröd och en bakelse. Näst sista dagen måste man ju pressa, men inget bad idag heller pga vågorna. Kvällsturen gick mot gamla stan med lite shopping av skor, och god mat på italiensk restaurang.

Kreta dag 5 2013-05-24

Morgonpromenad som vanligt, sedan stranden men idag var det röd flagg så inget bad, höga vågor. Vattnet var flera meter högre upp så vissa solstolar var i vattnet, och lite mycket blåst kallt i vinden när solen gick i moln. Idag fixade vi grekiskt sallad till lunch ”hemma” i lägenheten – jättegott. Kvällens mision var sko inköp, jakten gick i gamla stan med lyckad utgång, 2 par blev det och några armbad, ring och halsband. Middag på kajkanten i hamnen i gamla stan, kolgrillad fisk med tillbehör,väldigt gott.

May. 23, 2013

Kreta dag 4 2013-05-23

Vi startade morgonpromenaden 30 min tidigare idag – marknadsdag – Tina skulle fixa frukost och Gun skulle ställa klockan, när vi kom tillbaka hörde vi hundskall från Guns telefon och Tina sov så gått. Vi tog bussen in till byn och sen blev det shopping , väskor, skor, bh, tshirt, linnen, halsband och armband. Det blev en heldag i byn med shopping, lunch och glass med jordgubbar och nån öl . Vädret idag har varit blåsigt och tidvis molnigt vilket passade utmärkt för shopping, imorgon väntar strandstolarna igen då hoppas vi på mindre blåst och mer sol.

bilder

Kreta dag 3 2013-05-22

Dagens morgonpromenad gick strandpromenaden in mot byn och runt i gränderna i gamla stan, det är 2 km strandpromenad från vårt hotell till byn. Påväg tll stranden idag skulle vi bara ha vatten när vi köpt det sa Tina gå ni före – sen kom hon med en sarong i jättehärliga färger. Igår gick Gun och jag en eftermiddags promenad på stranden, eller stenröset……som mina fötter inte tyckte om – idag blev det hatt, bikini, strumpor och joggingskor. Vi bor verkligen i markplan, från vår uteplats är det ett steg upp till poolen och fönstren på andra sidan är lite under mark…….men vi har väldigt nära till stranden, bara en väg att passera

Kreta dag 2 2013-05-21

Startade dagen med en morgonpromenad, köpte bröd på vägen tillbaka sen smakade det gott med frukost. På väg till stranden skulle vi bara köpa vatten – men det blev även 3 klänningar och 2 par badskor……..men badskorna var ett nerköp, funkade inte som vi tänkt i vattnet blev nästan värre än utan på den steniga stranden. Lunch hemma i lägenheten, sedan tillbaka till stranden för en middagslur. Lite skyigt på eftermiddagen men ändå 29 grader i skuggan. Vi tog bussen in till Rethymnon och gamla stan, lite shopping blev det även där, 2 tunikor och lite smycken. Även idag hamnade vi på en bra restaurang med god mat, efter det lite mer shopping innan det var dags för en jordgubbsdrink i hamnen innan taxi resa hem.

väntar på mat

Kreta dag 1

Efter en sen ankomst till hotellet kl 00:30 bestämde vi oss för att beställa frukost på hotellet, som levererades till rummet. Vi sov lite för länge för att hinna med morgonpromenad så det fick bli en på Nära till stranden och ett långt steg från vår uteplats till poolen. Det blev en dag med sol och bad (Gun och jag vågade iaf doppa oss) inte Thailand temperatur i vattnet precis men ändå rätt skönt.
Hamnade på en restaurang med nästan enbart svenska gäster som lockade in oss med att det var god mat – det var det, ägarna var en grek och en svenska.