Platanias Kreta 5/6

Äntligen sol! Kunde ta av långärmade tröjan på morgonpromenaden. Sedan blev det solstolar på stranden för första gången, jag tog ett snabbt dopp innan set var dags att gå upp och packa,

Platanias Kreta 4/6

Idag var vi lite arga på morgonpromenaden för vi fick sällskap av två efterhängsna hundar. Det blåste inte mycket idag men vilka vågor, det gick inte att vara på stranden. Det var fortfarande mulet efter frukost så vi tog en promenad upp till gamla Platanias och tog en öl med fin utsikt. Hade kollat YR.no att solen skulle komma kl 12 och dom hade delvis rätt, det blev åtminstone soldis och skönt vid poolen. Vi vågade testa Meze (tapas) till middag, tzatziki, svamp, fetaost i ugn, ostpaj och kycklingspett - jättegott! Innan vi hann hem till hotellet blev ösregn....imorgon är sista chansen för Kreta att visa att det finns blå himmel.

Platanias Kreta 3/6

Imorse var det helmulet och vi var lite rädda för regn på morgonpromenaden, men det kom bara några droppar. Vi på lite andra vägar högre upp mot bergen, lite spännande vi visste inte riktigt var vi var, men vi hittade tillbaka efter 8,8 km :)
Resten av dagen var lugn, mulet, regn och lite åska......men man tar en stol och sätter sig i skydd med bok eller stickning. Men till kvällen kom värmen, fösta kvällen vi inte behövde varm tröja och leta matställe med vindskydd.

Platanias Kreta 2/6

När vi vaknade idag var hel mulet :(  Är glad att jag tog långärmat till morgonpromenaden. Vi bestämde att det fick bli shopping i Chania idag, och det var vi inte ensamma om, bussen var överfull med folk, men vad gör i när det inte strandväder. Vi startade med kaffe innan shoppingen. Sedan hittade väskan jag ville ha och slog till, sen blev det lunch i hamnen där de hade erbjudande med meny - grekis sallad, kyckling Gyros och öl - väldigt gott! Tillbaka igen tog vi en lätt middag....på balkongen och sparade pengar till drink. Imorgon har vi beställt klarblå himmel och vindstilla.

Platanias Kreta 1/6

Morgonpromenad upp i bergen med fin utsikt, tillbaka genom smala gränder, stor skillnad mot de andra dagarnas promenad. Mulet men inte så mycket vind (trodde vi) så vi tog solstolar vid havet - men efter en stund tog blåsten väldig fart och vi fick ta skydd bakom muren vid poolen igen. Väldigt trevlig poolbar som även har en restaurang högt upp på berget, så vi slog till och bokade bord, fantastisk god mat och service. Men nu är vi trötta på blåst och att frysa på kvällen - enligt personalen på hotellet är det oktober väder...... Men annars är allt toppen.